G
hearabouts
D'Owner
bio;


Farihin . 15 years old . Live; Earth, Malaysia .

Status
status;

CURRENTLY : Alien(s)  
MOOD : i'm happy.

Stories
click;

1
1. Archive

Walkie Talkie
chat box;



Credit
thanks to;

Template by : Yuuki
Basecodes : Yuuki
Image by : Tumblr & Google
Edited by : Farihin Masliha
Sejarah Penciptaan Hadis Palsu (Maudhu')
Saturday, 11 July 2015 | 03:22 | 0 waiting

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang

So harini aku nk share lah kan . Orang pun ade ckp ilmu tu jgn kedekut and aku nk share . Ok lets start .
Apabila Islam semakin kuat dan berkembang, jajahan takluknya pun semakin bertambah luas.Antara kesannya semakin ramai rakyat bangsa lain yang berjaya ditewaskan dan memasuki Islam, seperti bangsa Parsi,Rom dan Mesir.Dalam kalangan mereka ini ada yang ikhlas memeluk Islam dan ada yang munafik yang mempunyai hasad dengki dalam diri terhadap Islam.Mereka ini hanya menerima Islam pada zahirnya sahaja.

Yang lebih bahaya lagi ialah yang memeluk Islam itu juga golongan zindiq yang berusaha dgn plbagai jalan utk merosakkan agama dan menimbulkan keraguan org ramai terhadap Islam. Mereka samada bangsa Yahudi yang masih kekal berpegang teguh dgn agama yahudinya atau org-org Nasrani yg masih pekat dgn agama nasraninya.

Musuh-musuh Islam dikalangan munafiq, zindiq dan yahudi mengambil kesempatan dgn menanam benih fitnah yg awal. Abdullah bin Saba' seorang Yahudi yg jahat merayau ke seluruh kwsn dan menghasut org ramai dan menyebarkan racun disebalik alasan cintakan Saidina Ali dan Ahli al-bait (keturunan Nabi s.a.w)

Abdullah mendakwa bahawa Ali memegang wasiat Nabi dan lebih layak menjadi khalifah hatta berbanding dgn Abu Bakar r.a dan Umar r.a. Abdullah telah mencipta hadis maudhu' teantang Ali yg berbunyi;
"Setiap Nabi ada wasi -penerima wasiat - dan wasi aku adalah Ali."

Bkn setakat itu sahaja yg dilakukan olh Yahudi ini malah dia tlh mendakwa Ali adalah Tuhan. Saidina Usman tlh mengusirnya keluar lalu beliau lari dan kembali  zmn Ali menjadi khlaifah.

Pada zmn Saidina Ali beliau juga tlh mengusir Yahudi ini dan menghalalkan darahnya. Ali sekali-kali tdk prnh terpengaruhdgn seruan hina dan keji yg disebarkan oleh Yahudi yang membenci Islam dan muslimin. Apa yg menyedihkan ialah ada dari kelangan umat Islam terutama penduduk Mesir yg terpengaruh dan menerima seruan Yahudi ini.Yahudi yg berniat jahat ini telah berjaya menimbulkan fitnah yg memeningkan kepala khalifa ketiga iaitu Usman r.a. Apabila Saidina Ali menjadi khalifah, beliau dapati byk perselisihan yg membebankan sdg berlaku.

Penyokong-penyokong Saidina Usman telah melancarkan permusuhan terhadapnya sejak dari hari pertama lagi. Maka berlakulah fitnah dan peperangan yg sengit yg tlh mengorbankan ramai dari kalangan org-org Islam yg baik. Kesan drpd peperangan ini, tlh muncul satu kumpulan lain iaitu khawarij yg tdk rela dgn persepakatan yg berlaku antara Ali dan Muawiyah. Akhirnya fitnah ini telah menambah satu rukun lagi terhadap rukun Islam iaitu khalifah Yang Keempat.

Umat tlh hancur dlm perpecahan dan perselisihan. Penyakit umat-umat terdahulu sblm ini tlh berlaku pada mereka. Fitnah ini tlh berlaku antara syiah (1) yg mendokong saidina Ali, golongan Uthmaniah yg menyokong Saidina Uthman r.a., kumpulan khawarij (2) yg memusuhi Syiah dan kumpulan lain, kumpulan Marwaniyah yg menyokong Muawiyah dan bani Umayah .

Sesetengah mereka ini tlh mengharuskan bagi diri mereka melakukan tindakan bagi menyokong mazhab mereka. Tindakan ini berlaku dlm bntk mencipta hadis dgn pelbagai hukum hakamnya, tafsir, sirah dan sebagainya.

Semua ini berlaku sekitar tahun 40-an hijrah. Gerakan mencipta hadis maudhu' terus berlaku dan meluas sehingga disebabkan oleh suasana ini, hadis tlh ditimpa bencana yg bukan kecil. Zaman ini dikenali dgn zaman sighar al-suhabah, kibar al-tabi'in iaitu sahabat kecil dan golongan tabi'in besar.

Imam Muslim meriwayatkan dlm muqaddimah sohihnya dgn sanad drp Towus tlh berkata:

" Busyair bin Ka'ab telah dtg berjumpa Ibnu Abbas ra dan bercakap dengannya. Kemudian Busyair terus membacakan hadis kpd Ibn Abbas. Lalu Ibn Abbas berkata: "Ulang hadis ini". Maka Busyair mengulanginya dan berkata: "Aku tidak tahu samada kai tahu seluruh hadis aku dan engkau menolak hadis ini atau engkau menolak semua hadis aku dan engkau mengetahu hadis ini sahaja".
Maka Ibn Abbas berkata kepadanya: "Sesungguhnya kita bercakap tentang Rasulullah ketika org tdk berdusta ke atasnya. Manakala setelah manusia suka berdusta kami akn meninggalkan dari bercakap tentangnya". Ibnu Abbas telah wafat pada tahun 63 hijrah 

RINGKASAN GERAKAN PENCIPTAAN HADIS MAUDHU' 
Pada zaman tabi'en dan golongan slps mereka, manusia telah lemah dan tiada sifat keistimewaan yg ada pada zaman awal dahulu iaitu membuat kepastian dan meneliti hadis. Kerana itu banyaklah periwayatan hadis maudhu' telah tersebar luas dan pendustaan terhadap Rasulullah dan juga terhadap sesetengah para sahabat telah berleluasa. Sebelum ini para Khulafa' Al-Rasyidun menggesa supaya meneliti dan membuat kepastian tentang riwayat, tetapi para pemerintah dan khalifah terkemudian terlalu sibuk dengan kerajaan dan politik lalu mengabaikan ajaran tersebut.

Permusuhan antara parti-pargi politik juga semakin hebat. Dtg pula zaman kerajaan Bani Abbasiyah. Orang-orang yg lemah iman telah datang kepada pemerintah dgn mengagung-agungkan kerajaan Abbasiyah dan menjatuhkan musuhnya. Bahkan, sesetengah mereka tlh melampau dgn  mencipta hadis maudhu' atau berlebih-lebihan dlm perkara itu utk memenuhi keinginan sesetengah khalifah.

Contoh bagi kes ini ialahmseperti yg berlaku pada Abu al -Bakhtari; seseorang yg kuat berdusta. Beliau yg merupakan seorang qadhi telah masuk berjumpa Khalifah Harun Al-Rasyid yg sedang bermain dgn burung merpati. Maka Al-Rasyid bertanya kepadanya: 
"Adakah engkau menghafal sesuatu hadis tentang merpati?" Lalu beliau meriwayatkan satu hadis: "Bahawa Nabi pernah bermain burung merpati." Al-Rasyid menyedari dia berbohong dan telah memberikan amarah kepadanya dgn berkata: "Sekiranya engkau bkn dari kalangan org Quraisy nescaya aku akn memecat engkau."

Contoh yg seakan sama juga berlaku kpd Ghiyath bin Ibarahim. Suatu hari beliau tlh msk berjumpa Al-Mahdi satu hadis:
"Tdk ada perlumbaan (dengan hadiah) melainkan dgn unta, kuda dan tombak atau menerbangkan burung." Ghiyath tlh menambah tentang burung kerana hendak menggembirakan Al-Mahdi .  
Diriwatkan bahawa Al-Mahdi telah berkata kepadanya ketika dia sedang keluar:
"Aku bersaksi bahawa tengkuk engkau adalah belakang pendusta!" Beliau kemudian mengarahkan supaya burung melati itu disembelih. Pendustaan dlm hadis ini ialah perkataan yg akhir sahaja (menerbangkan burung), manakala yg awalnya adalah hadis yg sabit. 

Begitu juga kemunculan perpecahan dikalangan mazhab ilmu kalam dan lain-lainnya dari kalangan Ahli Sunnah, Muktazilah, Murjiah, Jabariah, Jahmiah, Karramiah dan lain-lain lagi tlh memberi kesan yg besar dlm  menyubarkan lagi gerakan mencipta hadis maudhu'. Org-org yg lemah iman dan nipis agama dari kalangan mereka cuba menyokong sesetengah mazhab mereka dgn hadis-hadis rekaan.

Alhamdulillah famai para ulama' telah melakukan tugas membonhkar hadis-hadis rekaan yg dibuat oleh kumpulan tersebut .Semoga Allah memberikan ganjaran yg besar buat mereka .

So sampai sinilah jelah aku nk share k . Semoga bermanfaat dan berguna . K lah tu kan . Hahaha . Cukuplah . Kalau umur aku panjang lagi aku share nnda lain pulak k . Wassalam .